Van
onder m’n achterwiel klinkt inmiddels een
indringend gezoem. De magneet die moet
zorgen voor de nodige weerstand.
Het
doet me denken aan de dubbeldekker van de NS waarmee ik jarenlang naar Den Haag
ben gereisd. Die had dat ook. Als je er lang genoeg mee reist hoor je dat
gezoem niet meer, maar nu ik al een poos niet meer met de trein ben mee geweest
valt het meteen op. Het schiet me ineens
te binnen dat die trein de bijnaam “de wesp” had. Het is geel met blauwe strepen en het zoemt. Niet gek bedacht die bijnaam. De mijne is hemelsblauw. Een blauwe wesp. Ach, waarom ook niet?
Na een voorjaar en zomer waarin het fietsen wat op de achtergrond was geraakt is het fietsvirus weer aardig gaan kriebelen. Terug in Nederland heb ik afgelopen augustus twee korte ritjes gemaakt door de Nederlandse polder. 'O, wat was het mooi' en 'oei, dat viel niet mee' en, 'ja ik wil meer'. Om mijn voornemen om weer wat meer aan de conditie te gaan werken kracht bij te zetten had ik via internet een fietstrainer aangeschaft en in Bergen op Zoom laten bezorgen. Een echte Tacx. We hadden al eens eerder zo’n apparaat in huis. Een ouderwetse rollenbank waar ik zo af en toe eens een halfuurtje op ging trainen. M’n fietsmaten fronsten er hun wenkbrauwen bij, maar ik heb er veel plezier aan gehad. Tot het apparaat een paar jaar geleden op de milieustraat terecht is gekomen bij het oud-ijzer. Verroest, versleten en verworden tot een lelijke sta-in-de-weg.
Nee, dan zo’n nieuw apparaat. Een kilo of tien alles bij elkaar en inklapbaar zodat je het altijd aan de kant of onder bed kunt schuiven. Of in je koffer kunt stoppen. De koffer van Caroline bleek precies groot genoeg te zijn om het apparaat mee te kunnen nemen naar Tunis. En zo kwam het dat Caroline een paar weekjes terug met een koffer vol met mijn fietsspullen en ik met een koffer vol met Caroline’s kleding terug naar Tunis zijn gereisd. Probleemloos passeerden we de douane op Zaventem en Tunis. Een beetje opgelucht ook wel, want wat zou zo’n douanebeambte wel niet denken van de inhoud van mijn koffer. En bovendien is zo’n apparaat nou niet bepaald gangbaar, zeker niet hier in Tunesië.
De Bianchi, m’n racefiets waar ik een aantal jaren in Nederland op gereden had en die nu al weer anderhalf jaar werkeloos tegen de muur stond, moest nog wel even afgesopt worden. Er was inmiddels een aardig laagje stof op gekomen. En ook de derailleurs moesten weer even bijgesteld worden. Geen fijne klus, want wat dat betreft heb ik echt twee linkerhanden. En het zou niet de eerste keer zijn dat ik uiteindelijk, na een hoop gepruts, met m’n fiets in de hand en het schaamrood op de kaken, nog vlak voor de koers naar de fietsenmaker kon. En aangezien het zoeken is naar een speld in een hooiberg om hier in Tunis een fietsenmaker te vinden die verstand heeft van racefietsen kon ik maar beter geen fouten maken. Maar het is allemaal voor elkaar gekomen. De boel is geïnstalleerd en ik kan aan de slag. En over een paar weken zijn de temperaturen ook weer zo dat ik met de bike ook weer de weg op kan. Weer bouwen aan een betere conditie en op naar een nieuw fietsseizoen. Ik heb Caroline al voorzichtig gepeild hoe ze denkt over een lange vakantie in de Alpen, met fiets.
Tja die wesp... is het zoemen verleerd. De NS is na lange tijd toch tot inkeer gekomen en heeft wat aan het irritante geluid laten doen.
BeantwoordenVerwijderen't Is duidelijk dat je al een tijdje niet meer van de NS-diensten gebruik hebt gemaakt. : )
Fijn om te lezen dat je weer aan het trainen bent.