zondag 29 april 2012

Heerlijk samen

Eindelijk meivakantie in Nederland en dat al op 21 april.  Caroline is lekker vrij om een week naar Tunis te kunnen komen.  Vorige week zaterdag is ze hier aangekomen.  En ze heeft de zon meegebracht.  Tunisair was gelukkig redelijk op tijd en de koffer was ook snel door de douane.
Het was spannend hoor.  Hoe zou ze het appartement vinden?  De inrichting is niet bepaald onze stijl, maar we zullen het hier toch samen een poos moeten rooien.  Maar gelukkig is ze meteen enthousiast en voelt ze zich meteen op haar gemak.
De tijd is de afgelopen week voorbij gevlogen.  We hebben samen Tunis en omgeving wat verkend, maar vooral ook de tijd voor elkaar genomen.  Ondanks skype hadden we veel bij te kletsen.
Zondag zijn we begonnen met een lange wandeling in het natuurpark Nahli.  De bloemen bloeien schitterend.  De lente is op z’n hoogtepunt in Tunesië.  Een groepje jongelui zit te picknicken met sterke  drank en Tunesische popmuziek uit de autoradio.  Ze lachen ons vriendelijk toe en heten ons welkom in Tunesië.  ’s Avonds zijn we uit eten gegaan bij Origami, de Sushi-bar beneden.  Een leuke hippe tent, met heerlijke sushi.
Maandag zijn we naar de stad gegaan voor een kopje koffie in het Africa-hotel en een bezoek aan de Medina.  In de bar van het Africa-hotel zochten we in augustus vorig jaar, toen we hier voor het eerst waren op verkenning, steeds wat verkoeling.  Het was ons vertrouwde rustpunt toen.   Nu voelen we ons er wat minder thuis.  Doe ons maar een lekker bakkie in ons appartement.  In de Medina is het rustig.  Het toerisme komt langzaam op gang.  De verkopers laten ons redelijk met rust
Op dinsdag zijn we naar Nabeul gegaan met het openbaar vervoer.  Met de taxi de naar het busstation aan de andere kant van de stad.  Van daar zijn we met een louage , dit is een  klein busje, naar Nabeul gereden, zo’n 50 kilometer verder.  Nabeul, niet al te ver van de wat bekendere badplaats Hammamet, staat bekend om z’n keramiek.
Hier in Tunis verplaatsten we ons steeds met taxi en tram of boemeltreintje.  Caroline geniet van de taxiritjes, vooral als er Arabische muziek aanstaat.
Op woensdag zijn we de dag rustig begonnen met wat klusjes in huis.  Voor de lunch zijn we naar La Luna gegaan.  Een leuke salon de thé hier in de Avenue Hédi Nouira.  De bestelde panini’s bleken crêpjes geworden te zijn.  Geen probleem, die vinden we ook lekker.  ’s Middags zijn we naar kantoor gegaan om Caroline voor te stellen aan de collega’s.  Samen zijn we op een terrasje wat gaan drinken.  Voor Caroline was er nog een aardigheidje geregeld.  Een blikje met lekkere Tunesische zoetigheid.
Donderdag beloofde de warmste dag te worden van de week.  Bijna dertig graden.  We hadden daarom besloten naar het strand te gaan en dat te combineren met een borrel van Internations, een netwerk van expats, in Blanko, een strandtent in Gammarth.  De zee was nog wat fris, maar prachtig blauw.  De wind bracht de nodige verkoeling op het strand.  Blanko werd daarna een van onze beste ontdekkingen van deze week.  Een beetje lastig te vinden, maar heel gezellig en van bijna alle gemakken voorzien.
Na de ‘inspannende’ dag aan het strand was het vrijdag tijd voor een rustdag.  Een groot deel van de dag hebben we gebruikt om de plannen voor de verhuizing van Caroline komende zomer door te nemen.  Daar komt nog heel wat bij kijken, vooral omdat er knopen doorgehakt moesten worden over het huis aan het Rietland.  Mocht iemand interesse hebben om het huis tijdelijk te huren, laat het ons dan weten.
Zaterdag hebben we Carthago bezocht.  Een zeer belangrijke Punische handelspost uit de Oudheid.  Later veroverd door de Romeinen.  Daar zijn wel een paar grote oorlogen aan vooraf gegaan, met daarin een belangrijke rol voor Hannibal die met een groot leger de Pyreneeën en de Alpen overstak om de Romeinen in eigen huis een nederlaag toe te brengen.  In de Romeinse tijd was Carthago de derde belangrijkste stad na Rome en Alexandrië.  Nu is van Carthago niet zo veel meer over, maar de omvang van de ruïnes geven nog wel een indruk van de grootsheid van de stad vroeger.  Vooral het oude badhuis van Antonin is indrukwekkend.  Bovenop de Byrsa-heuvel, waar ooit de citadel stond, hebben de Fransen in de 19e eeuw een kathedraal gebouwd die nu in gebruik is als tentoonstellingsruimte.  Toevallig was er nu een tentoontstelling over “Dutch Bikes”.  Naar aanleiding van de Nederland-Tunesië maand.
Vandaag, de laatste dag van Caroline’s vakantie hier, laat de zon zich nog maar weinig zien.  We gaan nog een keertje met de tram naar het centrum.  Caroline koopt in de Medina een traditionele Tunesische jurk.  Vanavond wordt de koffer weer gepakt.  Morgen vroeg op en voor even terug naar Nederland.
Het was een mooie week samen.  Over drie weken zien we elkaar gelukkig weer!