Okay, het is niet helemaal realistisch, maar we hebben het
dan ook niet over de laatste Oxfam strategie voor de Maghreb. Het is inmiddels een jaar geleden dat Caroline naar Tunesië kwam. Reden voor een feestje.
Afgelopen weekend zijn we daarom naar een
concert geweest van Cheb Khaled. De
ongekroonde koning van de Rai. Ritmische
Noord Afrikaanse muziek, meestal over liefde en geluk, eenzaamheid en
verdriet. Liedjes met een hoog niveau
van romantiek in ieder geval.
Khaled
was gestrikt voor het internationale festival van Carthago. Het festival biedt de hele zomer optredens van
grote Tunesische en internationale artiesten in een indrukwekkend decor. Het oude Romeinse Theater van Carthago. Onze bezoekers van afgelopen voorjaar hebben we
dat theater nog niet laten zien omdat het leeg niet eens heel erg bijzonder
is. Het theater heeft een halfcirkelvormige
ruimte voor toeschouwers, met banken die tegenwoordig allemaal van modern beton
zijn. Ook het oorspronkelijke toneel is
inmiddels vervangen. Dat er zo’n 10 000
mensen in kunnen zou je zo op het eerste gezicht niet zeggen, maar wanneer het
volgepakt zit met een superenthousiaste menigte wordt het een ander
verhaal. Kippenvel toen we het theater
inliepen.
Er
was duidelijk niet veel voor nodig om het publiek op te warmen. De avond was zwoel en na een ongetwijfeld
uitbundig avondmaal – omdat we nog midden in de Ramadan zitten begon het concert
pas om half elf – was de stemming helemaal top.
De komst van Khaled werd met het nodige gevoel voor drama
aangekondigd. Het thema van A Space
Odyssey deed Carthago nog maar weer eens op z’n grondvesten schudden. Hoe vaak zou Carthago dat al niet eens eerder
meegemaakt hebben?
Sommigen hadden
nog kussentjes meegenomen, maar risico om een houten, of misschien liever een
betonnen kont te krijgen was er niet echt, want al bij de eerste klanken van
Khaled stond het publiek op de banken. Alle
nummers heupwiegend meezingend. De
meeste nummers in het Arabisch. Een paar
in het Frans. En die kennen we nu ook …
althans, een stukje.
We stonden er
midden in en hebben genoten van de geweldige sfeer en de mooie muziek. Sommige fans om ons heen keken Khaled
zwijmelend aan. Niet alleen vrouwen trouwens. Ook mannen.
Direct bij z’n opkomst kreeg Khaled een paar jasmijnkransen omgehangen
en na afloop wist de beveiliging Khaled maar met moeite van het podium af te leiden. Hij werd direct bestormd door een aantal
mannen die ‘m kennelijk even wilden knuffelen.
Halverwege het concert werd het
trouwens nog wel even spannend toen een paar donkere wolken voor de bijna volle
maan langs trokken en een paar vette regendruppels naar beneden kwamen. In allerijl werden parasols neergezet boven
de twee synthesizers en werd hier en daar wat apparatuur onder plastic
bedekt. Maar het bleek loos alarm. Althans.
Toen na twee uur spelen Khaled met z’n klassieker Aïcha het publiek een
geweldige uitsmijter had bezorgd brak er niet meer dan twee minuten later een
enorm noodweer los boven Carthago. Goed getimed.
We zijn blij dat we dit meegemaakt hebben en breken ons het hoofd hoe
het Festival van Carthago vorig jaar aan onze aandacht is kunnen
ontsnappen. Dat gaat ons geen tweede
keer gebeuren. Caroline gaat dit jaar
nog met Sara naar de Franse chansonnière Patricia Kaas en samen gaan we nog
naar Paco de Lucia, de Spaanse gitaargrootmeester van de flamencomuziek . Benieuwd wat voor sfeer er bij die optredens
in het theater is. Volgend jaar staat Adèle misschien wel op het
programma. Die is hier wellicht nog wel
populairder dan Khaled. Wij zijn er bij, Insh'Allah.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten