zaterdag 31 maart 2012

Tien dagen in Marokko

Mijn eerste dienstreis voor Novib naar Marokko zit er bijna op.  Ben hier zo’n 10 dagen geweest om kennis te maken met de door ons gefinancierde organisaties.  Altijd spannend zo’n eerste kennismaking, zeker wanneer je de taal nog niet helemaal beheerst.  Maar het is gelukkig goed gegaan.  Ik kan met een tevreden gevoel terug kijken op een geslaagde missie.
Na een vermoeiende reis naar het Zuidoosten van Marokko vorig weekend ben ik afgelopen week hier in Rabat gebleven, afgezien van een uitstapje naar Casablanca afgelopen donderdag.  Rabat is nauwelijks te vergelijken met Tunis.  Bijna alles oogt hier veel relaxter, wat er wellicht mee te maken heeft dat Rabat echt een administratief centrum is.  Het Den Haag van Marokko.  Het parlement ligt hier om de hoek van het hotel aan de brede Avenue Mohammed V. 
Lang niet zo zwaar bewaakt als in Tunis, hoewel er bijna dagelijks gedemonstreerd wordt.  De afgelopen week is dat allemaal heel vreedzaam verlopen, maar dat is helaas niet altijd het geval.  Het schijnt dat de autoriteiten hier nog wel eens met de wapenstok willen zwaaien.  En dat zou dan op redelijk willekeurige basis zijn ook.  Nog genoeg werk aan de winkel in ieder geval voor de organisaties die we hier steunen.

Voor één organisatie ben ik afgelopen vrijdag, samen met een collega, een dagje op en neer naar Casablanca geweest.  Met de trein ben je daar binnen een uur.  Afgezien van de enorme Hassan II moskee biedt Casablanca weinig bezienswaardigheden, dus na de wekelijkse couscous op vrijdag zijn we weer gauw terug naar Rabat gegaan.
Vandaag, zaterdag, heb ik aangegrepen om wat meer van de stad te zien.  Caroline was hier ook, zo’n 16, 17 jaar geleden samen met haar vriendin Edith.  Na een bezoek aan het Mausoleum van Mohammed V en de tour Hassan ben ik op zoek gegaan naar het plekje bij het water wat Caroline zo mooi vond.  En na een beetje zoeken heb ik het gevonden.  Een idyllisch plekje bij de stadsmuur van de oude Kasba.  Ik heb me tussen een paar tortelende stelletjes door moeten wringen om ook te kunnen genieten van het prachtige uitzicht op de monding van de Bou Regreg- rivier in de Atlantische Oceaan.

Morgen weer terug naar Tunis.  Inmiddels hebben we daar ons nieuwe kantoor betrokken.  Opnieuw een belangrijke stap vooruit.  Tot de volgende keer.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten